Column: Utopia in de advocatuur

Het duurde even voordat ik het echt kon geloven: Utopia bestaat in advocatenland. Ik weet: als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het meestal niet waar. Maar het kantoorparadijs dat ik zelf van dichtbij heb mogen bekijken, is zo echt als de vuilnisman op maandagochtend.

Door Fleur Brockhus

Het begon zo: via een warme aanbeveling kwam ik in contact met twee van de partners van dit paradijs. Zij wilden een nieuwe website. Met een moderne uitstraling, geen geouwehoer, maar wel professioneel. En met een persoonlijke touch. Dat vind ik de leukste klussen. Heerlijk om in een juridische omgeving te vertoeven, maar geen contracten te hoeven opstellen. Geweldig om met intelligente cliënten te kunnen sparren, zonder dat het juridisch inhoudelijk geboom wordt. Super om creatieve oplossingen te zoeken voor niet-juridische problemen.

Eenmaal binnen, was de sfeer luchtig. Niet statig of beladen, maar gewoon goed. Op de gang en tijdens de bespreking werd een hoop gelachen. Er stonden ramen open. En er werd lekkere thee geserveerd. De mensen die er rondliepen hadden een glimlach op hun gezicht en knikten vriendelijk. Dat klinkt misschien als kadaverdiscipline uit Noord-Korea, maar zo was het gelukkig niet.

Ook de samenwerking verliep bijzonder plezierig. Zo zeurden de twee advocaten niet over het tekstvoorstel, hoefden de teksten niet complexer gemaakt te worden en ook niet chiquer. Terwijl het hier een kantoor van topniveau betreft. Met voormalig partners van vooraanstaande Zuidas-kantoren en zo.

Nu rijst natuurlijk de vraag: wat zijn de ingrediënten voor zo'n walhalla in advocatenland? Niet noodzakelijk, maar wel fijn: een stijlvol pand onder de rook van het Catshuis, met ramen die open kunnen. Echt waar, ik denk dat frisse lucht zo'n verschil maakt. En informeel met elkaar omgaan: interesse tonen, persoonlijke zaken open bespreken, grappen maken. Verder is parttime werken heel normaal op dit Haagse kantoor. Sommige advocaten werken er drie dagen per week en krijgen ook nog leuke zaken. Ze worden niet gepest, mogen gewoon mee naar kantooruitjes én ze zien hun kinderen.

Het volgende ingrediënt voor Utopia is eveneens onmisbaar, als je het mij vraagt. Er geldt een gouden regel bij dit kantoor: de telefoon wordt na één keer overgaan opgenomen. En iedereen neemt op. Dus ook de partners. Deze regel heb ik getest, want ik mocht alle medewerkers en partners telefonisch interviewen voor hun testimonial op de kantoorwebsite. Zo weet ik ook dat alle mensen die bij dit kantoor werken, er stuk voor stuk gelukkig zijn. De telefoon ging over en ja hoor, de partners namen na één keer overgaan zelf op.

Deze partners zijn trouwens ontzettend aardige mensen. Dat ze briljante juristen zijn geloof ik wel, maar vooral zijn ze briljante mensen. Ze namen alle tijd voor onze besprekingen, luisterden goed naar de input en klaagden niet over de factuur. Want dat is het aller-fijnste aan dit kantoor: ze behandelen hun medewerkers net zoals hun cliënten en hun leveranciers. Dus werd de factuur voor het tekstwerk binnen een dag voldaan. Dat noem ik pas topklasse.

 

    | Mail de redactie | Print