Philips het populairst onder jong hoogopgeleiden

Philips heeft onder jong hoogopgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring het beste imago als werkgever. Shell volgt op de tweede plaats. De nummer 1 van vorig jaar, de Rabobank, daalde naar plaats 3. ABN AMRO en Fortis duikelden uit de top 10. Dat blijkt uit het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek.

Aan het onderzoek hebben 6414 respondenten deelgenomen. Driekwart is tussen de 26 en 36 jaar oud, 16% is 25 of jonger en 9% is 36 jaar of ouder.

De banken hebben allemaal geleden onder de kredietcrisis, stelt Intermediair, hoewel het onderzoek plaatsvond in juli en augustus van dit jaar, dus net voordat de volle omvang van de kredietcrisis duidelijk werd. Het verklaart dat Fortis nog altijd op nummer 19 staat in de lijst (vorig jaar plaats 9). As het onderzoek nu herhaald zou worden, dat ligt het voor de hand dat het bedrijf helemaal niet meer op de lijst voorkomt.

Er bestaan aanzienlijke verschillen qua voorkeur tussen mannen en vrouwen. Onder vrouwen heeft de Rabobank het beste imago, daarna Unilever en Shell. Opmerkelijk is het goede werkgeversimago van de politie: die staat bij de vrouwen op plaats 7. Bij de mannen staat de politie niet in de top 10.

Voor wat betreft secundaire arbeidsvoorwaarden staat thuis werken op nummer 1. Maar liefst 45% van de respondenten geeft aan dat belangrijk te vinden. Een dertiende maand staat met 41% op plaats 2, en extra vakantiedagen op plaats 3 (34%).


    | Mail de redactie | Print