Picnic organiseert pleitwedstrijd rond hoger beroep Max Verstappen lookalike

Online supermarkt Picnic werd eind april veroordeeld tot betaling van 150.000 euro aan coureur Max Verstappen. Het bedrijf had zijn portretrecht geschonden door in een Facebook-filmpje een lookalike op te voeren, aldus de rechter. Met het hoger beroep op komst haalt het bedrijf een nieuwe stunt uit: Picnic organiseert zelf een pleitwedstrijd voor rechtenstudenten. “We willen weten hoe studenten denken over de regels.”

Door Joris Rietbroek

Picnic haalde zich in 2016 de woede van Max Verstappen op de hals. Het bedrijf had een reclamefilmpje op Facebook geplaatst, bedoeld als parodie op een toen net gelanceerde Jumbo-commercial met de coureur in de hoofdrol. In de Picnic-variant - hier nog te zien - bezorgt een Verstappen-imitator niet voor Jumbo, maar in een Picnic-wagentje de boodschappen aan huis.

Verstappen kon er niet om lachen en stapte naar de rechter. Met succes: de rechtbank Amsterdam oordeelde begin september 2017 dat Picnic zijn portretrecht had geschonden. ‘De uitgebeelde persoon heeft een commercieel belang zich hiertegen te verzetten. Hij heeft hierdoor schade geleden en heeft recht op een redelijke schadevergoeding,’ aldus de rechter toen. Eind april dit jaar werd de te betalen schadevergoeding vastgesteld op 150.000 euro, ‘wegens het onrechtmatig gebruik van een lookalike van eiser in een commercial’.

Het hoger beroep tegen deze uitspraak dient later dit najaar. Picnic grijpt deze gelegenheid aan om een pleitwedstrijd voor ‘rechtenstudenten met een mening’ op poten te zetten, met de titel To Parodie or Not to Parodie: Verstappen vs. Picnic revisited. ‘Omdat geschillen die voortvloeien uit het gebruik van social media relatief nieuw zijn, is het recht op dit gebied nog vol in de maak,’ aldus het bedrijf in de aankondiging. ‘Picnic is benieuwd hoe de juristen van morgen - die zijn opgegroeid met social media - tegen deze materie aankijken.’

“Voor het hoger beroep willen we vinger aan de pols van de hedendaagse rechtenstudenten, die zijn opgegroeid met social media,” verduidelijkt Jan Pieter Hustinx. Hij was tot begin 2017 advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek, is nu partner bij Picnic en in die rol onder meer verantwoordelijk voor juridische zaken. “Hoe denkt de jonge generatie over de huidige regels? Het kan zomaar zijn dat studenten ons op een spoor zetten waar wij met onze dure advocaten nog niet aan hadden gedacht.”

Dus worden rechtenstudenten door het hele land uitgenodigd om teams te vormen en zich aan te melden voor de pleitwedstrijd. De bedoeling is dat in drie rondes steeds twee teams van vier studenten tegen elkaar strijden aan de hand van de thema’s rechtmatigheid (‘moet dit mogen?’), schadeberekening en maatschappelijk belang. Hustinx vindt dit laatste thema misschien nog wel belangrijker dan de juridische uitleg. “We willen dat het Gerechtshof Amsterdam in een arrest richting geeft over wat op social media wel en niet mag. Wij vinden dat een grapje, een parodie moet kunnen, maar misschien zien we het verkeerd.”

Een jury kiest uiteindelijk de twee teams die het in de finale tegen elkaar opnemen als team Picnic en team Verstappen. Voor het winnende team is er uiteraard een prijs: deze studenten mogen ook echt hun input leveren aan de advocaat van Picnic, zegt Hustinx.

De aftrap van de pleitwedstrijd vindt plaats op maandag 29 oktober, waarna het op vrijdag 23 november tijd is voor de pleitwedstrijd zelf. Aanmelden kan hier.

 

    | Mail de redactie | Print